torsdag 8 oktober 2015

"Stjärnbarn i dikt och ton" - Karlshamn

Det var inte utan ett visst pirr jag ställde mig med min diktsamling i handen på Vänsterpartiets lokal i Karlshamn i lördags kväll. En massa nya ansikten. Att blotta sin själ för. Men när Stjärnbarn i dikt och ton väl ångat igång har jag sällan känt mig mer säker. Ewa Nilsson intill med gitarr och notställ är naturligtvis en trygghet i sig. En klippa och en fe. Det var dock något väldig speciellt med själva stämningen. Nersläckt belysning och levande ljus. Och inte minst John Kullmans bokstavligt talat sagolika konst. Som lika bokstavligen svällde då konstnären satt på plats och målade och lyssnade samtidigt. Jag sögs in i en förtrollande känsla av mystik och magi. Och dikter som Levande ljus, Törnrosa, Tuvstarr, Nattens demon, Dödens skepp och Spöksonat passade mer in än någonsin (Ewas skräckinjagande tango-tolkning av sistnämnda dikt kan få mig själv att göra i byxorna). Självfallet i denna miljö varvat med kampsånger och dikter och positiva cha-cha-rytmer om framtidstro: "Framtiden är ingen tröstlös öken. Framtiden är vad vi målar den till. Så jag skänker dig min älskade - tusen penslar och paletter!" Ytterst passande i detta konstgalleri till hjärteröd partilokal! Det kändes som en liten chansning att framföra två entimmes-långa identiska program inom loppet av tre timmar. Men detta var Kulturnatten med tillhörande drop-in. Och ett flertal i den strålögda publiken lyssnade på oss två gånger. Vi fick höra av besökare att tiden stannat och att timmen bara försvunnit. Inte bara Ewa fick beröm för sin vackra röst och musik. Jag fick själv av en ung vacker dam höra att jag har "mysig röst". Sånt växer en osäker skåning av (trots att jag kom på mig själv med att glida in på blekingska när jag reciterade mina dikter)! Jag sålde flera Stjärnbarn. Dikter & drömmar, inte minst till de lite yngre deltagarna. Vilket känns lite extra kul! Ett stort Tack till Vänsterpartiet Karlshamn för inbjudan! Och inte minst Jan-Olof Blom och Lotta Holm för gästfrihet och en oerhört trevlig och minnesvärd afton!!! ♥ ♥ ♥

Inga kommentarer: