torsdag 2 juli 2015

Liden såg

Jag hörde igår att sågen uppfanns inte för att såga ner träd utan som ett tortyrredskap. Jag hörde igår att på de offentliga avrättningarna i Landskrona på 1800-talet samlades fyratusen personer. Alla ville vara med och se på när huvudet skildes från kroppen på en levande människa. Jag hörde igår att Jimmie Åkesson tror att Sverigedemokraterna har 22,5% bakom sig och att de siktar på att bli det största partiet. Människan har en svart skugga. Mest tydlig när solen lyser på henne. Sverige har inte längre offentliga avrättningar. Inga avrättningar överhuvudtaget. Inte ens tortyr. Trots populistiskt prat om "hårdare tag". Jag tror på Sommaren. Jag tror på Människan. Jag hörde en låt med Peps Persson. Han sjöng på ädlaste skånska: "Om du är ett stort träd är jag en liden såg...."

Inga kommentarer: