fredag 29 maj 2015

Musik för Palestina i Osby

Det var en stor glädje att bli bjuden till Musik för Palestina i den mysiga restaurangen Vingården i Osby i lördags! Inte enbart för äran att bli presenterad som Poeten Martin Lund i programmet! Hela stället sjöd av värme, glädje och solidaritet! Trollkarlen Kaj trollband bokstavligen ung som gammal! Musikfamiljen Lundbecks väna visor i folkton fick mig att fälla tårar av lycka! Grantungas suggestiva folkmusik gjorde mig så pass bergtagen att jag efteråt fick ändra min "setlist" och inleda med min dikt Älvans dans! Min egen scenskräck lindrades med varma kramar och god pizza! Att börja med poesi efter denna storslagna musik kändes inte helt utan pirr! Publiken fick dock som de första någonsin se och lyssna från min nya diktsamling Stjärnbarn! Tidigare olästa dikter härifrån varvades med en "klassiker" från min bok Martins stora röda och den lånade dikten Solidaritet är ingen slogan som jag på publikens begäran reciterade två gånger! Det smärtade verkligen att inte kunna stanna till slutet och behöva lämna alla fantastiska artister och aktivister! Jag tog tåget hem med Spiken I Kistans mysiga coutrypop med texter "från socialmarginalen" om mina göingska uppväxttrakter ringande i öronen! En extra glädje var det efter att intäkterna räknats och det även visade sig bli en riktigt lyckad insamling till Ship to Gaza och fiskebåten Marianne! Arrangörerna är rörande överens om att detta måste bara göras om! Vi hoppas naturligtvis alla att blockaden mot Gaza ska brytas och att solidariteten seglar och segrar! Nu vill vi alla köra ett Da Capo för att det helt enkelt var så trevligt, mysigt och bra!!!!

Inga kommentarer: