söndag 19 april 2015

Poesins lampa

"Poesins lampa är och blifver alltid det menskliga hjertat." Så skaldade H.C. Andersen. Igår var jag inställd på att köpa en elegant golvlampa att sätta bakom mysfåtöljen med fotpall. "Min" utvalda lampa var dock redan såld när jag kom till Pingstkyrkans second hand hemma på Näsby. Men jag fann en liten fin bordslampa som gjorde sig väldigt bra i fönsterkarmens "marmor". Först tänkte jag i min bittra besvikelse att när 22 pingstpastorer i veckan gått ut med att "dörren till himlen är stängd" för HBTQ-personer så skadar det inte om de själva kan ta sig i r*ven. Å andra sidan var det väl bra att Pingstkyrkan fick viga sin lördag åt upplysning? Nåväl, nu står lampan med Karin Boye i fönsterkarmen bakom fåtöljen. Och när såväl jag som himlens makter dragit ner de svarta rullgardinerna för natten slog jag mig ner med skalde-kavajen i fåtöljen i lampans sken. Det blev en liten smäktande dikt. Om kärleken och stjärnorna. Så ack! - visst var lampan värd sina fyrtio riksdaler!

Inga kommentarer: