tisdag 30 december 2014

Kram från Kramfors I - Underbara resan genom Sverige

Årets mest långväga och mest historiska resa var äventyret i Ångermanland i juli! Den historiska mark där tåget gick mot Lunde i Ådalen 1931! Men nu handlade det om roligare saker än svält och massakrer på demonstrerande arbetare! Broder Daniel skulle ju gifta sig med sin Sofia! Men dit har vi ännu inte kommit! Jag fick högst angenämt resesällskap av storebror Peter och Yannick! Efter att ha pussat och kramat fransoserna i huset i Skåne till avsked bar bilen söderut till Skurup! För att hoppa på flyget norrut genom Sverige! Det var inte utan att man tänkte på Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige där man satt som ett häpet förtjust barn och blickade ut genom fönstret! Det blev dessutom som en rafflande actionfilm då jag fick lämna ifrån mig min tandkrämstub i tullen men lyckades smuggla med en stor orkidé mellan Malmö och Sundsvall! Ibland lever man både högt och farligt! Målet var Kramfors! Jag kände mig som en äkta pilgrim! Tänkt att man döpt en hel stad efter att kramas! Besvikelsen var stor då det visade sig att denna väldigt fula spökstad till brukshåla var döpt efter någon gammal brukspatron som hette Kramm.... liksom vårt hotell! Det kändes dock lyxigt att flasha sig i ett eget dubbelrum! Dock ledsamt då det var bokat för mig och salig mamma Lena (som även hon älskade fönsterplats på flyget och mådde bra av lite resor och äventyr ibland)! Mitt resesällskap hade rum på andra sidan och vacker grön utsikt över ett naturstråk! Jag hade grå utsikt över järnvägsstationen och begravningsbyrån! Å andra sidan kunde jag på kvällen i min ensamhet beskåda "supermånen" även genom gardinen! Vilket väckte poeten i mig till liv! Och att ta en Höga Kusten-öl i hotellets restaurang gav en underbart exotisk känsla! Kramfors fick en kram i alla fall! ♥ ♥ ♥

Inga kommentarer: