tisdag 21 oktober 2014

Bara man é fantastisk

"Jag är den ende i hela världen som har sagt `Kuken står!´ på Gröna Lund!.....Skål för oss idioter!" Förfesten räddad? Nej, man blir inte glad av att läsa Börge Lundgrens gripande biografi Bara man é fantastisk om Eddie Meduza/Errol Norstedt. Det är en väldigt smärtsam bok om alkoholmissbruk, relationsproblem, sårad självkänsla, traumatisk uppväxt, existentiell ångest och inre demoner. Den handlar inte om musik. Den handlar om en människa. Hyllad. Hatad. Älskad. Längtande efter bekräftelse bortom sina roller. Sina alter egon. Komisk till ytan men tragisk i hjärtat. "Jag undrar om nån ser att clowner inte ler" som di Leva sjöng.... "Ingen plockar en maskros och ger åt sin vän. Den får stå där den står tills den dör. Fast än lysande gul är den ansedd som ful. Den får stå där och känna sig utanför. Så jag plockar en maskros och två eller tre. Som jag ger till den vän jag har kär. Och nog låter mig Gud nonchalera förbud. Som vi inte har nytta av här." (Eddie Meduza)

Inga kommentarer: