onsdag 2 juli 2014

HSP/HSS

Börjar mer och mer förstå varför jag är så "konstig": Inser att jag är både HSP (Highly Sensitive Person) och HSS (High Sensation Seeker). Ordet "lagom" finns inte registrerat i min hjärna. Ingen direkt diagnos utan en naturlig personlighetstyp. Information om HSP finns gott om på nätet liksom flera böcker och tester (15-20% av mänskligheten [liksom många djurarter] beräknas dit). HSS är ett nyare begrepp. Ska inte analysera på djupet. Räcker egentligen att känna igen sig med ett gapskratt när man hör och läser om det. Jag blir understimulerad och söker äventyr, nya upptäckter (fysiska som andliga) och kan bli väldigt kramig och kreativ. Sen blir jag överstimulerad och vill bara ligga ihopklistrad som en sprucken ballong. Ensam där ingen kan hitta mig. Hjärnan (tankar och känslor) blir en överhettad maskin. Men det går över lika fort. Svalnar. In i garaget med luckan ner. Sen foten på gasen igen...!

Inga kommentarer: