fredag 4 april 2014

Vari jag inrättar mitt liv efter mitt karaktärsdrag

Fredagsmys i underbar ensamhet och eftertanke. Musik, kaffe, lite god mat och Ilse Sands bok om "högkänslighet" (HSP) Älska dig själv - en guide för särskilt sensitiva och andra känsliga själar. Känner igen mig i boken så att jag skrattar högt efter nästan varje exempel: "Goda intryck, som t ex att se på konst, att lyssna till musik eller fågelsång, lukta på blommor, smaka på något gott eller att njuta av en storslagen natur, kan ge upphov till ett inre jubel. Du tar in allt djupt i dig själv, och det kan fylla dig med glädje." No fucking shit! Detta är kanske det bästa med att vara en "Highly Sensitive Person"! En annan är att känslosamheten även berör andra människor: "Fördelen med att ha denna djupa medkänsla är att vi är mycket duktiga på inlevelse. Vi kan bjuda på en intensiv uppmärksamhet. Många av oss hittar sitt yrke inom, vård, skola, omsorg, där vi blir mycket uppskattade av dem vi hjälper." Samtidigt lever vi farligt då vi tar på oss andras problem när vi ska sova... Det känns för mig jobbigt att skriva om att "bli mycket uppskattad". Taskig självkänsla, kombinerat med höga krav på sig själv för att "ha rätt" att känna sig uppskattad är typiskt. Och jag känner väl igen mig. Likaså att man inte bara hoppar in i nya projekt utan att först tänka igenom tusen aspekter in absurdum. Vilket gör att man kan uppfattas som slö eller oengagerad (när det i själva verket skapar potentiellt högre kvalitet). "Naturligt andligt intresse" är vanligt. För mig är naturen och "det andliga" precis samma sak. Och jag måste få unna mig att dra mig tillbaka en fredagskväll som denna och tänka kring mig själv med denna lilla bok. Som naturligtvis tar lång tid att läsa då varje mening får mig att reflektera kring tusen saker. Som alla andra intressanta böcker... Kapitlet Att inrätta ditt liv efter ditt karaktärsdrag erbjuder dock inte många nya trevliga tips då jag redan kan pricka av allt jag "bör skapa utrymme för" för att "få största möjliga glädje av min sensitivitet": " * Att njuta av naturen * Vara kreativ * Tid till att bara sitta och filosofera * Göra något bra för din kropp: jogga, dansa, få massage, simma, bada eller ta ett fotbad * Ge något gott till dina sinnen: köp väldoftande blommor till dig själv, se till att äta riktigt god mat, ställ upp några fina saker runt dig, något du njuter av att se på, lyssna på musik som du tycker om * Vara tillsammans med djur * Skriva dagbok, dikter eller böcker * Betrakta - eller själv skapa konst * Odla djupa kontakter eller kontakter av hög kvalitet " Skulle vara det där med djuren då. Skulle gärna haft en kattunge igen. Men man får ju inte bli överstimulerad heller...!

Inga kommentarer: