fredag 7 mars 2014

Våldtäktsmän

Vad kännetecknar en våldtäktsman? Psykopatiska drag? En överdimensionerad sexdrift? Dålig uppfostran? Taskig kvinnosyn? Maktbegär? Det är nog lite olika från våldtäktsman till våldtäktsman. Statistiken talar dock sitt tydliga språk. De allra, allra flesta våldtäktsmän är män (i regel) som helt enkelt anser sig "ha rätt" till sex med sin partner även då denne visat på ett tydligt nej. En fördom jag har (ty även jag har såna) är att ett flertal såna här "normala våldtäktsmän" är med i såna där självrättfärdigande medborgargarden som jagar och misshandlar misstänkta våldtäktsmän som råkar befinna sig ensamma i en park när solen gått ner. Bland det jobbigaste jag vet i min skyddade värld är när jag är ute och går i skymningen och fysiskt närmar mig en tjej som också är ute ensam och går. Känner inte hon sig hotad så inbillar jag mig att hon gör det. Sexuella attityder är inte bara en privatmoralisk angelägenhet. Det är en högst politisk fråga. Ty det rör oss alla. Även som man vill jag kunna vistas ensam ute när solen gått ner.

Inga kommentarer: