lördag 28 december 2013

Kärlek vid första ögonkastet ♥

Jag tror på kärlek vid första ögonkastet. Det gjorde jag inte när jag var yngre. Jag tänkte att försiktighet var ett smart drag. Att kolla in vad det var för en människa först. Och jag tror att det var ett klokt drag. Då. När man inte hade någon relevant erfarenhet alls. Men inte idag. Eller jo; lite såklart. Men man får inte låta misstänksamhet och annat fult ta överhanden. Jag vill gärna att jag har lärt mig att avslöja ögontjänare. Dammsugarförsäljare. Att statsministern första gången blev vald för sina "fina ögon" har grundat ett förakt i mig som gör att jag osakligt och dumt gärna bitterljuvt framställer honom som "surögd". Blir man bedragen på det mest djupa och personliga planet blir man lika djupt kränkt. Casanovor och Don Juan-typer. Förförerskor. Man lär sig att känna igen dem. "Snälla ögon" är kanske inte så snälla om man synar rakt igenom dem och kollar reaktionen. Man lär sig. Därmed inte sagt att det aldrig är tillåtet att "fula". Som katterna gör. Det är ju en del av charmen: "Aha! Det var en nattamacka du var ute efter! Och lite sex som efterrätt!" Fast då har man ju redan brutit barriären och vi har seglat ifrån ämnet: Kärlek vid första ögonkastet! Och vad är då detta? Tja, typ att direkt se sig själv i en annan människas ögon! Det kan man nämligen göra! Att det känns rätt och man funkar! Som att för första gången se sig själv i en spegel! Inte förförd och duperad av manipulativa ord eller blickar! Livets erfarenheter sätter sitt sigill i människans pupill! Alltså, jag har inga bevis men jag VET att det är såhär! Vissa kallar det Universums Röst! Jag kanske skyller på erfarenhet och Intuition! Vi är alla olika! Vi kanske behöver en lika eller en olika? Jag inbillar mig åtminstone att jag omedelbart tycker om Henne! Att tvillingsjälarna enas! Men för all del! Jag kan ha fel! Kärleken gör som bekant lite vad den vill med omdömet... men det är väl ändå det som är meningen? Att dö från sig själv och tappa kontrollen? Vad skriver jag för skit? Vem är jag? Gudinnan slår ömt sin ömma öppna lite fuktigt varma handflata mot mig och viskar med milda ömsinta ögon djupa som rymdernas svarta hål: "- Kom du knäppa lille dåre som tror att du kan intellektualisera Kärleken... Du är min slav och nu ska Du och Jag älska.... ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥"

Inga kommentarer: