onsdag 27 november 2013

Svart Sabbath & Sann Glädje

Så bar det iväg till främmande land, för tidernas största av rockiga band - Black Sabbath i Köpenhamn! Danmark är ett konstigt land som säljer vin och starköl på 7Eleven mitt i natten. Jag avstod dock och tog en svalkande Coca Cola och en mastig pizzaslice strax innan midnatt. Behövdes efter att ha vrålat och dansat till Black Sabbaths glada och groovy sound ett par timmar. Konserten var ruggigt bra och det var extra häftigt att se dem inomhus med sitt magnifika bildspel. Det funkade utmärkt att varva gammalt och inte allt för mycket nytt. N.I.B. och Fairies wear boots drog igång både mig och den annars ganska lama publiken lite extra. Personligen skiter jag blankt i alla som gnäller på Ozzys röst. Han är en ypperlig frontman. Och Iommi vill vi se i många år till (att doom-riffens skapare och mästare hyllas lite extra under turnén går inte att missa). Förbandet Uncle Acid & the Deadbeats var verkligt bra med sin medryckande "Beatles-doom". Det var dessutom superkul att träffa på mina gamla vänner Elin och Patrik i publiken i slutet och rocka alla tre tillsammans som i gamla glada dagar! Satte mig på ett varmt tåg och var hemma tre timmar tidigare än jag trott. Jag var trött när jag åkte dit, nu är jag pigg, glad, lycklig och uppfylld av sprittande hormoner efter en alldeles, alldeles underbar kväll i Köpenhamn! Leve musikens makt! Gammal är äldst! Och gammal kärlek rostar aldrig!

2 kommentarer:

Thord Kristiansson sa...

Kommer aldrig att glömma när deras debutalbum kom ut. Var 16 år då och gick i 9an sen spelades plattan dag och natt hos mig och min bäste kompis Mats. Vi försökte också plocka ut riffen och lira låtarna i vårt nystartade rockband.

Caligula sa...

Va häftigt! Var själv inte född! Hur gick det för bandet? :-)