fredag 22 november 2013

Nu, just nu!!! - Öppet brev till den breda vänstern

Detta är min befriande privata blogg. Där jag kan varva satir, ironi, poesi och personligt filosofiskt tankegods utan att vara partipolitisk. Detta inlägg är allvarligt menat men lika privat och personligt. Och demokratiskt öppet. Jag har varit mer eller mindre aktiv på den politiska vänsterkanten sen jag var 15 bast. Hade nio år som "politisk singel". För ett par år sen gick jag med i Vänsterpartiet. Jag kände att den politiska utvecklingen gått så långt att jag själsligen sprack förra valvakan. Det var verkligen som en iskall natt. Och mer än det. När Alliansen fick fyra år till, oppositionen sket ner sig ännu mer och Alliansen började bygga "hegemoni" i svensk regeringspolitik. Och då Sverigedemokraterna samtidigt triumferade i riksdagen sprack jag nästan kroppsligt. Jag måste göra något som förändrar praktiskt. Jag kände mig personligt förnärmad och förorättad. Hånad. Kränkt. Det dög inte att bara sitta hemma och "vänster-blogga" som en terapi. Jag ville verkligen praktiskt förändra samhället. Och det vill jag än. Jag gick med i Vänsterpartiet. Som både är en parlamentarisk kraft och efter att jag träffat och pratat med riksdagsledamöter ändock menat sig prioritera den utomparlamentariska kampen. Igår kväll var jag på styrelsemöte med Vänsterpartiet Kristianstad. En liten organisation i ett politiskt Skåne brunt som dynga och lera. Men ändå en röd kraft. Vi hann inte med vår planerade studie i feminism, men vi var fem kvinnor och jag. Ingen kan beskylla oss för gubbighet. Vi diskuterade hur vi skulle praktiskt prioritera våra idéer och krav på HBT-certifiering i kommunal verksamhet (ingen ska behöva diskrimineras eller gömma sig för sin kärleks skull); en aktiv satsning på sänkt arbetstid (vi har för f-n tjatat 6-timmars-dag sen 70-talet) och väck med delade turer inom äldrevården (för att det helt enkelt är sjukt), vad vi kan göra för de hemlösa som nekas boende... Även att vi i den antirasistiska kampen ska vara mindre plakat-sektiga och i vardagen övervinna etniska och andra motsättningar genom att mötas och förenas där vi bor, jobbar och finns. Inte tårta varandra. Självfallet ska vi inte heller på andra sätt fysiskt attackera meningsmotståndare om det inte är i nödvärn. Detta är mina egna tankar kring den frustration Vänsterpartiet, Ung Vänster och sympatisörer eller strategiska potentiella väljare till vänster drabbats av det senaste dygnet i samband med en viss medialt uppmärksammad (och i värsta fall medialt orsakad?) intern suspendering. Jag tar inte ställning i dagsläget och ser självfallet att partiledningen och hela huvudorganisationen får något att tänka på. Men för h-e: det är mindre än ett år kvar till valet! Sosse-ledningen under Löfven söker nyliberala regeringspartners hos Lööf och Björklund, Sverigedemokraterna lär få över 10% ... - vi måste behärska oss!!!! Vi måste hålla ihop och kämpa!!! Det är nu, just nu, det gäller!!!

Inga kommentarer: