tisdag 26 november 2013

Livet nästa (Ramonas kamp)

Unga flickan Bella på TV just nu flyttades till rättspsyk i Växjö för självskadebeteende. Bakom murar och taggtråd och bland dömda grova brottslingar. Hon skadade sig själv. Ingen annan. Jag kommer osökt att tänka på Livet nästa av Ramona Karlsson. Som jag läste klart inatt. En nyutkommen bok jag rekommenderar alla att läsa. Du kommer att känna igen någon du känner. Mer eller mindre. Kanske dig själv? Boken är modigt självutlämnande och verklighetsbaserad. Lättillgänglig i sin jobbighet om ett svårt ämne. Utlämnande, gripande, lärorikt och otroligt bra om ätstörningar, ångest, självskadebeteende, emotionella störningar, dåliga uppväxtförhållanden och en vård med mycket mer att önska. Vi får följa Ramona från barndomen fram till idag då hon själv som ung kvinna engagerar sig i projekt om psykisk ohälsa. Och fortsätter kämpa. För sig själv. För sitt barn. Livet går alltid att vinna tillbaka. Läs! Gråt! Kämpa! Tro! Förstå att vissa har det mer jobbigt än de borde ha! Ofta börjar det väldigt tidigt i livet. Som Ramona själv skriver: "Ignorera aldrig ett barns känslor, deras tankar och funderingar. Svara så ärligt du bara kan och utifrån deras möjlighet att förstå. Gör aldrig narr av ett barn, det kan sätta djupa spår under lång tid, som det gjorde för mig. Visa respekt, värme, omtanke och förståelse." Tack min vän Ramona! Allt gott till dig! ♥

Ramona Karlsson - Livet nästa

Inga kommentarer: