torsdag 17 oktober 2013

Renar själen (demonstration mot demoner)

Onsdag eftermiddag. Jag måste rädda humöret och vikingaandan. Inte låta vardagens gråa nävar greppa mig och knåda mig som en lika grå lerklump. Nu struntar jag i arbetsförmedlingens framkallade ångest (har varit där för registrering tre gånger på mindre än en vecka). Nu struntar jag i riksdagsdebatten (de säger ändå alltid samma sak och saknar drömmar och visioner). Struntar även i gymmet idag (har ändå svettats bort fem kilo på en månad och lyckas knäppa min kavaj). Tar 2-3 timmars promenad på mitt lilla naturområde istället. Njuter av frisk luft och höstens vackra skiftningar. Grönskan(!). Kossorna och kalvarna på de smaragdgröna hagarna som struntar blankt i "arbetslinjen". Den spegelblanka sjön. Den blå himlen. Molnen som stora balar av bomull. Solen som slickar min hals. Sensommaren bär hösten. "Demonerna tycker inte om frisk luft" lär Ingmar Bergman ha sagt. Och det ligger mycket i det. Luften rensar sinnet. Solen renar själen. De troll man ändå vill träffa i skogen är mina vänner!

Inga kommentarer: