torsdag 31 oktober 2013

Gott Nytt År! (The Wicca Man)

Så har då solen gått ner och Samhain infaller - det keltiska/hedniska/wiccanska nyåret. Om exakt ett år tänds valborgseldarna och Vårens ankomst firas med glädje. Nu väntar Vintern. Höstens skörd är bärgad. Mörkret och kylan hägrar. Som en slags död. Och döden är ju förutsättningen för allt liv. Det är därför som vi just nu är i extra stor kontakt med de dödas andar. Passa på att ta ett prat, vettja. Själv "snackar" jag med döda vänner och anhöriga hela året. Inte fysiskt, men i tanken. Jag vet ju vad de skulle ha sagt... Men nu ska jag inte bli dödstråkig - jag ska fira nyår! Tacos på röda linser. Vindruvor. Äpplen & päron. Blomkål dippad i färskost... allt vad skördemånen har att erbjuda. Äpplecider (alkoholfri) till detta. Nu har jag såklart bara skördat på Netto och Ica Kvantum. Jag pratade med min vän Julia igår som gör egen utsökt cider. Känns "true". Å andra sidan hade hon skördat tusen äpplen för hand... har kanske sina fördelar att vara "wannabe" en sån här nyår ändå?! Till detta ska jag mysa med The Wicker Man (trots att den utspelar sig ett halvår senare passar det utmärkt med skörden). Både det klassiska originalet (vem vill inte se Christopher Lee och Britt Ekland [dessutom helnäck!] i sina glansdagar på 70-talet?) och den nya uppföljaren (vem vill inte se Nicolas Cage brännas levande av glada kvinnor?). Jag ska tända levande ljus och avsluta med en nattlig promenad på fältet. Somna med En Wiccas handbok. En ung häxas guide till ett magiskt liv av Jennifer Hunter. Nu tillhör jag förvisso ingen häxcirkel. Jag har aldrig ens firat halloween. Men jag är en hedonistisk hedning som inte har ett dugg emot att festa och fira till det när året känns som mörkast och jobbigast. Paprikagubben istället för Pumpagubben fick bli en nödlösning...! Blessed be! Gott Nytt År, vänner!

Inga kommentarer: