tisdag 13 augusti 2013

Zzzov gott!

"Boken Det sovande folket präglas av en extrem känsla av självhävdelse, bristande verklighetsuppfattning och brist på empati. Annorlunda uttryckt: nyliberal narcissism av svåraste art. Först målar Fredrik Reinfeldt upp en framtidsvision där: Socialdemokraterna har hittat ett sätt att styra vädret genom ”klimatologiska ­anläggningar”. Socialdemokraterna har avskaffat beröring eftersom ”känslor var inte rättvisa, det ledde till ett samhälle med olika känslor”. Socialdemokraternas samhälle styrs av en diktator kallad ”Välfärdsstatens härskare”. Detta är alltså en bok skriven av en vuxen man. I dag vår statsminister. Sedan följer en politisk analys. Den är mycket illa skriven. Och i grunden djupt obehaglig. Välfärdsstaten, det vill säga skola, sjukförsäkringar, vård och omsorg, erbjuder inte trygghet. Den passiviserar. Den gör människan till en idiot." Jag har personligen inte läst statsministerns "manifest". Men jag får dagligen känna av hans politik. Liksom de flesta jag känner. Människor med känslor. Och jag får lust att "gå upp före väckarklockan" varje dag och göra allt vad jag kan för att förtidspensionera farbror Fredrik. Allra senast i september nästa år. Reinfeldt är trött. Reinfeldt behöver sova.

Den zzzovande Fredrik Reinfeldt

Det sovande folker är nyskapande som Matrix

Inga kommentarer: