tisdag 9 juli 2013

Tidsbunden och tidlös

Impressionisterna på Kunskapskanalen. Sitter klistrad. Jag blir mer och mer intresserad av konsthistoria. Läser just nu om William Blake, madonnor (Maria-bilder), erotisk konst m.m. Letar efter bra och spännande böcker om konst: impressionism, romantik, gotik, erotik, surrealism, fotokonst... whatever! Självfallet med många bilder! Det är intressant att märka hur samhälle och konst (bildkonst, musik, litteratur etc.) hänger ihop. De mest spännande konstyttringarna kommer i samband med samhällsomvandlingar. Positiva eller negativa. Konst kan vara revolutionerande. Men är ändå bara ett eko av tidsandan. Det är tidens tempo. Utan psykoanalysens upptäckt av det "undermedvetna" och drömtydning ingen surrealism. Utan Thatcher ingen new wave?! Jag älskar konst och poesi som är kryptisk och mystisk. Där jag själv kan lägga in min personliga tolkning och upplevelse. Men utan tidsandan vid tillkomsten går man i regel miste om själva budskapet. Man saknar förförståelsen och "koderna". Därför vill jag gärna läsa om själva verket eller konstnären. Inte för att jag vill bli skriven på näsan. Men utan det historiska perspektivet går man miste om mycket av det gottaste. Att veta lite om bakgrunden gör inte konst mindre magisk. Bra konst är både tidsbunden och tidlös.

Inga kommentarer: