tisdag 30 april 2013

Sista fredan i april - Stefan Sundström

Sitter och pimplar vin och lyssnar på Stefan Sundström & Jonny Dunders Elektriska Cirkus LIVE! som vinylare! Som jag köpte och fick signerad av "Steffe" och Lina Högström i fredags! Jag såg fram emot kvällens spelning med band, men förväntade mig inte något lika bombastiskt rockigt som på denna plattan! Turnén byggde såklart på nya plattan Under radarn som är betydligt mer finstämd! Och det blev inte heller Rolling Stones och fläskiga Ebba Grön-covers! Vilket inte gjorde ett dyft där man satt allra längst fram på första raden med fötterna avspänt uppslängda på scengolvet! Detta var inte bara vackert! Det var hyfsat tungt! En bättre uppvärmning än Skator, Lina Högström, kunde man knappast få! Musiken är närmast hypnotiserande med sång, gitarr och stråkar! Man vet inte i sina drömmar vad som komma skall! Stråkar, gitarr, kontrabas och klaviatur var vad Sundström själv behövde för att fånga stämningen! Jag upplevde personligen att de nya sångerna lyfte oerhört i tyngd och kom till sin fulla rätt! Jag blev helt såld på Sundström för tjugo år sedan! I dags dato är låtarna betydligt mindre punkiga och kabaré-mässiga! Istället känns han mer som en naturlig arvtagare till idoler som Allan Edwall! En lyrisk "skada" från vistelsen i naturromantiska Nordnorge (vars hisnande kalfjäll för övrigt utgjorde en fond mot scenen)? Efteråt klagade jag inte alls! Detta kändes helt nytt för mig! Och stort! En stor behållning var gamla gråt-låtarna Under isen (ligger himlen) och När tåget går (som av en händelse bägge finns med på Miss Lis nya ljuvliga cover-platta Wolves - en STIM-uppgörelse vännerna emellan?)! Om Stefan Sundström tenderar att bli allt mer finstämd som tonsättare så blir han allt mer rockig och bombastisk som vänsterpolitisk aktivist! Under konserten gjorde han en egen "strip-show" där han blottade en t-shirt till stöd för det nerläggningshotade Kulturhuset i Jönköping (där moderaterna nu tycks ha vunnit striden mot den fria kulturen - OCKUPERA NU!!!)! Han var heller knappast diskret i kampanjen för tidningen ETC vid signeringen efteråt! Och självfallet tecknade man en gratisprenumeration! Och fick en kul autograf av världens skönaste och roligaste alternativa kultur- och miljöhjälte!

Inga kommentarer: