torsdag 7 mars 2013

Internationella Mansdagen

" Mattias Gardell är inne på samma spår i sin lysande och viktiga text i Feministiskt Perspektiv (13/1). De värsta förrädarna i Breiviks värld är kvinnor och framför allt feminister eftersom de underblåser multikulturalism och har feminiserat västerländska män som nu vet hur man byter blöjor men inte hur man slåss. Breivik skriver i sitt manifest: `Den europeiska civilisationens öde vilar ytterst på de europeiska männens handfasta motstånd mot den politiska korrekta feminismen´.... de åsikter som Knausgård vädrar i sina böcker är precis de slags åsikter som blivit alltmer legitima i takt med att gränserna förskjutits åt höger. Han skriver om `fittlandet Sverige´ som är så politiskt korrekt att man inte ens får säga ordet neger längre. Han beskriver sin ångest över sin förlorade manlighet just för att han tvingas byta blöjor och vara pappaledig och gå på babyrytmik. Den slags feminisering av västerländska män som även Breivik är så djupt oroad över i sitt manifest." ...... Maria Svelands artikel i DN Debatt för ett år sedan lyfter fram ett tydligt tankemönster. Breivik mördar hellre barn än byter blöjor. Knausgård känner "enbart" ångest av det fruktansvärda övergrepp han utsatts för när de "eviga" och "naturliga" (mina ordval) könsmönstren börjat luckras upp. Personligen byter jag gärna blöja på alla sårade machomän. Knyter riktigt hårt för att slippa stanken av den bruna avföringen. Jag lämnar det inte till återvinningen.

Maria Sveland - Hatet som gör mig politiskt deprimerad

" Våldtäktsmän, mördare, näthatare, dödshotare, stalkers, misshandlare är ju aldrig representanter för gruppen män. De är individer, undantag och galningar. Alla andra grupper i samhället har ­gemensamma problem och gemensamma ansvar. Alla – utom en. Männen som grupp existerar inte, tycks många i gruppen män resonera.... Men, som min vän skrev, det går inte att ha en oproblematisk relation till okända­ män. Allt måste filtreras genom säkerhetstänk och rädsla. Förstås. Det är hela gruppen män som påverkas av våldtäkter och mord – hur gärna vi än vill göra det till dårars dåd. " Daniel Swedin lyfter i dagens Aftonbladet fram något jag personligen känner "ångest i min manlighet" av - rädslan att väcka rädsla hos okända kvinnor. Vilket inte är ett jävla dugg kul. Låt oss äntligen uppnå blöjstadiet. Idag firar jag Internationella Mansdagen - Befria Mannen nu!!!!!

Daniel Swedin - Befria alla män från manlighet

Clara Törnvall - Bredare grepp om kvinnohatet

Inga kommentarer: