fredag 4 januari 2013

Hattifnatt och Sagornas Hav

1:a januari! Börjar året med att stanna och mysa under täcket! Jag och min hattifnatt! För att jag vill! För att jag kan! Med andra ord har jag redan lyckats fånga det nya året! Hoppas jag att ni oxå gör!
Vin, ostbollar och Allt ljus på mig, dramadokumentärserien om den fryntlige skåningen Edvard Persson. Mitt nya sunda liv börjar imorgon. Ikväll vill jag bara vara... fryntlig! Njuter av klassiska Edvard-citat: "Kultur är en andlig parfym som människor sprutar på sig för att man inte ska känna hur illa de egentligen luktar." Pang på rödbetan! Vill sluta ögonen i en koja under täcket. Lyssnar på Salman Rushdies förtrollande bok Harun och Sagornas Hav. I egenskap av sagoberättare är Rushdie, liksom Selma Lagerlöf, en av mina älsklingsförfattare. En bortglömd konstform. Som vi vuxna barn saknar. Nu kurar jag fram till småtimmarna i en fantastisk sagovärld som nästan spöar mina egna fantasier under täcket (som inte nödvändigtvis måste vara av sexuell natur). Precis allt kan hända. Och händer. Dessutom med ett rejält stänk av humor. Och självfallet det samhällstillvända: varför yttrandefrihet om man inte använder den? Jag bryr mig inte om var Rushdie står politiskt eller vad han anser om diverse religioner. Jag anser inte att Edvard Perssons löpande band-produktioner på Europafilm är högsta formen av konst. Men jag blir glad av lättsamma pilsnerfilmer. Och somnar lycklig av sagor. ♥

Inga kommentarer: