torsdag 18 oktober 2012

Jobbemys

Idag har jag varit exakt en månad på mitt nya jobb. Det känns faktiskt som att jag har varit där längre. Inte för att det är långtråkigt. Tvärtom. Jag känner mig hemma. Skulle jag beskriva mitt jobb med ett ord så skulle det vara "mysigt". Vilket kanske låter märkligt. "Mys" är väl något man ägnar sig åt hemma i soffan? Ett motsatsförhållande till "jobb"? "Mys" innebär väl "frihet från ansvar"? I en helig strid mot den lutherska arbetsmoralen? Jag svarar som Carl Bildt brukar göra: "Trams!" Mys är trivsel och trygghet. Vilket är förutsättningen för god pedagogisk verkan. Jag försöker uppnå en avspänd arbetsmiljö där eleverna själva får skapa sina egna pedagogiska arbetssätt. Jag får privilegiet att verkligen lära känna dessa unga vuxna människor. Ta del av deras unika personligheter. Deras framtidsdrömmar. Massör, dataprogrammerare/utvecklare, musikproducent, undersköterska, tolk, konditor, förskolelärare.... mina elever har betydligt större mål och visioner än vad våra kära politiker har!
Jag trivs lika bra med mina jobbarkompisar och hänger lika mycket i köket som i lärarnas fikarum. Jag har definitivt fått mersmak för folkhögskola som skolform. Varje lunch tar jag en promenad genom Perstorp city. Nåja, det går ju ganska fort. Vilket det å andra sidan gör i Kristianstad också....!

2 kommentarer:

magda sa...

Det låter verkligen som du hittat din hylla! Ljuvligt, fina Martin! <3

Caligula sa...

Tack fina Magdalena! Följer själv dina bloggade jobbedagar med glädje! <3