torsdag 13 september 2012

Om Perstorp, fulhet och kebab - en torsdagsblogg

Idag styrde jag kosan mot Perstorp. En liten byhåla med pizza, kebab, fotmassage, frisörer, begravningsbyrå, torg, försäkringskassa, arbetsförmedling, apotek, bibliotek, badhus, bolag, blomsterbutik, Konsum och en flaska ättika som staty. Och folkhögskola. Helt OK stadsplanering. Och smidigt att ta sig kollektivt till och från. Jag använde biblan (denna gudagåva till civilisationen!) som väntrum i väntan på tågbussen hem. Fastnade i min älsklingsförfattare Umberto Ecos underbara uppslagsverk Om fulhet. En bok jag tänkt skaffa åt mig själv i flera år. Föregångaren Om skönhet ännu längre. Detta får jag göra något åt. Trots att jag har högar av böcker hemma som jag aldrig hinner läsa (blame it on the blogg!). Nåja, här räcker det gott med att titta på bilderna!
Det är ingen marängsviss jag har på bilden. Det är faktiskt en kebab. Som jag avnjöt på en bänk på torget i det soliga Hässleholm. Njöt var dock en grov överdrift. Jag avråder å det bestämdaste att köpa kebab i grillköket på torget. När det finns klassiska Oriental mittemot stationen. Som har de godaste kebab i pita jag överhuvudtaget vet. Jag smälte mitt syndiga leverne (läs: tacos igår och kebab idag) med ett par härliga soliga promenader hem från stan. Och en svettig arombastu. Gymmet får dock vänta tills nästa vecka....!

Inga kommentarer: