söndag 9 september 2012

Må bra

Vad innebär det att må bra? Hur kan man se att en människa är lycklig? Kan man se om en människa är lycklig? Tänk om den synbara lyckan enbart är en fasad? Ett önsketänkande? Tänk om glädjen i en människas ögon beror på att just du för ett kort ögonblick befriar henne från sorg och ensamhet? Tänk om hon som visar sig förtvivlad inför dig gör det för att hon är tillräckligt säker, stark och lycklig? Mår man enbart bra av lyckliga slut? Kan inte arbetet med en evig sorg vara en form av lycka? Som får en att må bra? Måste lyckan vara sockersöt? Kan inte en tår få skänka en behövlig sälta? Jag skrattar oftare än jag gråter. Men när jag har fått gråta ut mår jag ofta bra. Somnar gott med ett leende på läpparna. När jag är ledsen kan ett gott skratt vara förlösande. Dock ingen garanti för vackra drömmar....

Inga kommentarer: