torsdag 20 september 2012

Järvhet

Det är lätt att känna sig liten och maktlös. Även i en liten grupp. Bland de saker som berört mig starkast var en TV-dokumentär om järven. Vårt lika ökända som okända rovdjur. Järven är inte bara en skräck för sina bytesdjur. Även vargen, med betydligt större käft och kroppshydda, flyr undan med raggig rygg. Järven är lika fränt aggressiv mot gamle gråben. Som inte tror att den lilla bruna besten är riktigt klok. Stora stygga vargen blir rubbad i sitt övertag. Järven har blivit min förebild. Ensam som i grupp. Jag är liten, du är liten och vi är små. Men visar vi oss orädda och framåt kommer överheten att både förvirras och skita ner sig. Jag lovar. Kan järven så kan jag. Kan du. Kan vi. Järv och djärv är etymologiskt samma ord. Vad som kom först är mindre relevant än hönan och ägget. Lyckan står den järve bi.

Inga kommentarer: