onsdag 1 augusti 2012

Smådjursmedicin

Idag har jag varit riktigt pigg och glad. Kanske för att jag hann med en kaffe på Värnhem i morse? Eller för att jag sovit gott? Har rett ut lite missförstånd med ett par nära vänner vilket känns bra för mage och själ. Började förmiddagen på museet med att klappa grisen och kaninerna, klippa gräset, binda upp en rosenbuske och knapra i mig ett par hallon, krusbär och selleri direkt från rabatten. Hjälpte till lite i köket och kaféet. Annars var min stora uppgift bokinventeringen jag försöker bli klar med innan min semester börjar nästa vecka. Mycket intressant litteratur man tyvärr inte kan ta sig tid att läsa. Men jag ögnade igenom ett par kapitel i en bok från 1940 som på ett klockrent sätt slog hål på hela föreställningen om rasism och olika väsenskilda människoraser. Såväl antisemitismen som föreställningen om "den nordiska rasen". Hur många svenskar (ens i samma familj) är blonda, blåögda, långskalliga och över 1.70? Personligen kände jag mig igår tacksam över att jag skaffat lite mage då en hylla välte och jag fick en hel radda böcker över mig. Med buken som stötdämpare! Min kompis Andreas ringde idag och vi planerade in ett riktigt roligt Karlskrona-äventyr i helgen. Vilket såklart ökade på humöret. Det var skönt att komma hem småtrött och mumsa tacos i soffan medan jag avnjöt några avsnitt South Park. Igår blev det klassiska barnserien Doktor Krall. Som inte fått samma kultstatus som Tårtan. Men som min generation minns med gråtmild nostalgi. Inte minst signaturmelodin man hörde i 27 5-minutersavsnitt: Små sjuka råttor, hästar och kaniner får hjälp av en viss doktor Krall. Förkylda paddor kan få smådjursmedicin och goda råd av Rolf....!

Inga kommentarer: