måndag 27 augusti 2012

Måndag på Malmöfestivalen - en kärleksblogg ♥

Hur man än vrickar och vrider så blir alltid Malmöfestivalen bra till slut. Förra måndagen blev det årets första besök. Som inleddes på Dalaplan hos min goda (och nygifta) vän Jacob som kvällen till ära var gräsänkling. Och bjöd på läcker flintastek med bearnaise. Vilket funkade lika bra från spisen som från grillen då kommersen och affärerna trots rekordvärmen planerat in att grillsäsongen är över. Tyvärr fick jag skynda till Stortorget. Natacha Atlas är lätt bland det största och häftigaste Malmöfestivalen bokat. Tyvärr fick hon bara en timmes speltid. Hon borde rejvat hela natten och jag ta första morgontåget hem.... En egyptisk judinna som i electro-tappning bjuder på arabisk sång och orientalisk dans... en bedårande hägring som hämtad ur Tusen och en natt. Länge leve multi-kulti-crossover! Och en akt jag länge längtat efter att se (allt sedan hon via radion fick mig att automatsvetsa i trance på Volvo i slutet av 90-talet....)!
Gick vidare till Gustav Adolfs Torg. Godja - "rutinerad Balkan-musik". Man kände sig som i Svart katt, vit katt! Sväng! Alhambra Band - "traditionell arabisk musik". Denna heta sommarkväll i Malmö var räddad ändå! Kändes som att jag semestrade på Balkan! Började älska Malmöfestivalen och sensommaren 2012! ♥ Ett stort tält med mysiga soffor och mattor i taket serverade världsmusik. Passerarade två ytterst avspända snutar med bauta-burgare i nävarna och som sket ett stort stycke i att jag hade en medhavd burk starkcider i min. Föreningen Victor Jara serverarade heta läckra korvar. Jag satt under grönskande trädkronor och en ljum varm himmel. Små flickor lekte och dansade fast det var sent. Alla åldrar hade mys. Och alla var så vackra. Kom osökt att tänka på Björn Afzelius gamla sång Tankar i Havanna. Fast detta var som sagt Malmö! ♥

Inga kommentarer: