fredag 27 juli 2012

Vardagskväll i Västra Hamnen (en Turning Torso-skruvad blogg)

Onsdag. Ett par dagar av magont börjar släppa. Det är rekordvärme och jag lämnar täcket och inser hur fantastiskt mitt Gamlegården är. Ett bokpaket (tema satanism och black metal) gör inte saken sämre.
Men snart har klassförrädaren lämnat Kristianstads mest ökända ghetto för Malmös mest flashiga ansikte uteåt - Västra Hamnen. Detta då jag blivit nerbjuden av mina goda kejserliga vänner Jacob och Marianne (som nästa gång jag ser dem har samma efternamn). Vi lyckas få en egen "brygga" bakom stenar och cement (en annan är ju bortskämd med sandstränder). Vattnet är varmt, klart och underbart svalkande (och man slipper det långgrunda helvetet hemmavid). Jag skulle kunna stanna i böljan den blå hur länge som helst. Mina vänner har köpt en kylbag och våra folköl blir på en gång ordentligt kalla till baconsnacks och ölkorv.
På vägen hem till Jacob & Marianne på Dalaplan hinner vi med en mellanlandning på Gustav Adolfs Torg. Här finns en slags världsmatfestival. Som varm anhängare av närproducerad mat tar jag en dubbel istället för enkel känguruburgare i det australiensiska tältet (fast jag velade mellen kamel och krokodil).
En perfekt liten aptitretare innan vi kommer hem och grillen åker fram på innergården. Riktigt läckra hemmagjorda satay-kycklingspett och het chorizo. Hinner precis trycka i mig godbitarna innan jag måste skynda hemåt. Upp och jobba dan efter. Mag-ontet var dock definitivt över.
Jag vill rikta ett stort tack till Jacob & Marianne! Självfallet för maten, men framför allt för gästfrihet, vänskap och en härlig förmåga att plötsligt bjuda hem en när man minst anar!

Inga kommentarer: