lördag 5 maj 2012

Politiska varelser (Piñata Colada)

"Vänsterpartiet i Malmö lät barn gå lös med brännbollsträn på en piñata föreställande Annie Lööf under partiets första maj-firande. Och reaktionerna lät inte vänta på sig. – Dålig smak, säger Annie Lööf. Besökarna på Vänsterpartiets första maj-firande i Malmö kunde bevittna hur barn med slagträn gick lös på en piñata föreställande näringsminister Annie Lööf (C). Inuti piñatan fanns låtsaspengar och godis. – Ett absurt tilltag. Jag blev rätt förvånad, det kändes opassande. Så små barn är inte politiska varelser, säger Sydsvenskans kulturchef Rakel Chukri, som hade vägarna förbi."
Jag tar varken ställning för att låta barn slå sönder en Annie get your gun-piñata med godis och låtsaspengar eller att kulturministern styckmördar en negress med en tårtspade. Jag anser att konst är konst. Vars uppgift är att chocka och väcka tankar och debatt. Men jag ska aldrig glömma orden: "Så små barn är inte politiska varelser". Det hoppas jag att barna inte heller gör. Nästa första maj ska jag nämligen göra en bauta-piñata med Rakel Chukri. Jag ska ge de små barna varsin skarpslipad machete och låta dem gå lös. Inuti ska det finnas riktiga pengar. Dessa kan de små barna köpa godis för. Eller ge till Rädda Barnen. Eller till sin mamma i Malmö där vart tredje barn räknas som fattigt. Sen får Sydsvenskans kulturchef allt se vem som är en "politisk varelse" eller inte....

Aftonbladet - Barn fick slå sönder Annie Lööf-piñata