fredag 18 maj 2012

Nu grönskar det! ♥ (en etnisk svensk mitt i livet)

Nu grönskar det. Gamlegårdens ghetto-prägel trollas bort av lummiga träd och buskar på innergårdarna. För att inte tala om Näsby fält utanför. Mitt gamla exercis-område som numera är mitt eget kungarike till naturreservat. Ängar, hagar, bokskog, sjö.... paradiset! På området har vi billiga hyror, köpcentrum och vårdcentral. Gamla P6 är numera högskola. Kultur och bildning har segrat över militarism och barbari. Rikets Sal är numera moské och har fullt ös vid fredagsbönen. Många vågar sig inte hit. Fast jag är född på Näsby och har bott i min lya sen jag var 18. Visst finns här gängbildning. Men det har det alltid funnits. Sånt handlar om underklass och inte om etnicitet. Dessutom finns hela världen här. Chokladbruna tjejer med sjal som man bara vill äta upp som en pralin i en Alladin-ask. Skäggiga bin Ladin-lookalikes med vit klänning och barnvagn. Jag känner mig som byns enda blondin. En etnisk svensk mitt i livet. För det är man väl om man är en vit 40-årig skåning i en dansk stad döpt efter en dansk kung? För tillfället är jag en Fas 3-are med "riktigt jobb" några veckor till. Så just nu måste Gamlegården vara ett mönstersamhälle. Utan arbetslöshet. De andra etniska svenskarna är ju pensionärer i slutet av livet. (Fast hur var det med att jobba till 75?) Kungen borde komma hit. Och resa en staty över Fredrik Reinfeldt som vår egen Mao Tse Tung eller Kim Il Sung. Att vi har stans högsta arbetslöshet och bristande framtidstro gör inte så mycket. En dag kommer det att explodera. Som våren gör nu. Nu grönskar det! ♥

Inga kommentarer: