onsdag 28 mars 2012

Kvinnorörelse



Käkade en rejäl bit smörgåstårta innan jag åkte ner på min feministiska studiecirkel i Malmö igår. Rester från söndagens årsmöte med Vänsterpartiet: lax, räkor, kräftstjärtar, brie.... att äta en ordentlig "frukost" är A och O för ett lyckat studieresultat. Hälsar magister Caligula....!

Behövs feminismen idag? Ja, med tanke på mothugg man får om man nämner att man ska på feministisk studiecirkel så blir man överbevisad om vikten. Självfallet kan man inte vara man och feminist utan att vara "osjälvständigt tänkande" eller patetiskt utnyttja en påmålad "feminism" för att få ligga (eller vänta; är inte alla kvinnliga feminister flator och manshatare?!).... Tar mig friheten att citera mig själv från Facebook:

"Klassiker: är man man och feminist är det enbart ett raggknep. Men visst, jag vill ha ett jämställt samhälle där tjejer vågar ta för sig, ragga upp mig och sätta på mig ordentligt. Händer redan. Självfallet av feministjejer. ;-)"

Jag tar mig även friheten att illustrera med en ny målning av min feministiska älsklingskonstnär Martina Persson. Min egen Yoko Ono. En tavla jag av någon mystisk anledning kan känna igen mig i. Kanske för att jag inte är någon könlös antifeminist?! Här snackar vi KVINNORÖRELSE!!!!

1 kommentar:

Ghost of Democracy sa...

Detta inlägg, liksom ett inlägg från 22/12 2009 (http://caligulaskonst.blogspot.jp/2009/12/pennan-ar-starkare-svardet-jag-ska-bli.html), illustrerar med allt tydlig önskvärdhet varför man INTE bör vara feminist.

Jag trodde att sanna feminister var emot "sex", "porr", m.m.

Bekräftar du härmed alltså det som du skrev på Fb, ang. dina motiv för att kalla dig feminist?

Jag har lite svårt för feministisk humor men det känns ändå som om du besitter ett stort mått av självironi, vilket sällan är fel.

Det är beklagligt att du har valt att kalla dig just "feminist".

Vad har du emot antifeminister, d.v.s. vad hindrar dig från att bekänna dig till antifeminism?

Förleds du månne, liksom uppenbarligen många andra feminister (t.ex. en viss Maria S.), av villfarelsen att antifeminism per automatik innebär kvinnohat?

Den villfarelsen är just en sådan.
Du kan läsa mer här om feminism i Sverige:
http://medborgarperspektiv.blogspot.jp/2012/03/feministisk-diskurs-feministisk.html

KURIOSA:
apropå "Caligula": visste du förresten att Julius Caesar INTE var kejsare (utan "bara" "imperator/diktator), trots att hans namn gav upphov till det ordet...och månaden juli?
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Julius_Caesar#Idus_martiae)


/
Ghost of Democracy – Bur-q-ua13 – av Simons stam (13-24)
provokatör för
Sällskapet Bur-q-ua, för allas lika värde, emot rättsröta
BB – Bröd och Bur-q-ua åt folket
(även ägg åt ägg i påsktider...)