onsdag 21 mars 2012

Grandiosa Diablo - en vulgär blogg


Solen skiner. Himlen är blå. En halvtam glada glider över gården. Ska den fånga ett lekande barn i klorna? Nä, Gamlegården är inte alls så farligt som många tycks tro. Gladan kändes mest loj. Men glad. Detsamma gör jag. Ganska trött och hungrig. Pallar inte laga mat utan köpte en Grandiosa Diablo på Netto. Djävulskt gott? Tja, jag hottade på av helvete med röd jalapeño och stark sås...!

Usch! Gud så vulgärt! Jajamen! Dessutom myser jag upp den ensam i bäddsoffan till tonerna av vulgära (= folkliga) Björn Afzelius och Danska nätter!

Enligt sociologiska undersökningar i Magnus E. Marsdals ytterst läsvärda bok Högerpopulismen dissekerad är norska Fremskrittspartiets väljare stora fans av just Grandiosa. Men så blir de ju också betraktade som "vulgära" av kultursnobbarna. Och röstar därav på Fremskrittspartiet.... Själv gillar jag inte högerpopulister. Och jag skulle ännu hellre sitta på en uteservering i Sorrento med en capricciosa med ett hav av tomat och färsk fluffig mozzarella från en buffel nära dej. Men man tager vad man haver. Och är man riktigt hungrig och trött funkar även en Grandiosa från frysen på Netto!*

* Netto jämnt....!

Inga kommentarer: