onsdag 28 mars 2012

Byhåla (en blogg från Snapphaneland)


Osby är ganska fantastiskt ändå. Det är förtrollande med blänkande blå sjöutsikt från fikarummet. En sjö mitt i byhålan!

Idag har jag haft klasskonferenser och inser vilka små änglar till elever jag ändå har. Trevliga, glada och närvarande på lektionerna. Understundom flitiga. Kanske typiskt för snapphanehålor som Osby och Lönsboda? Inga stroppar eller ligister. (Som i Kristianstad.... Näää.... förlåt! De allra, allra flesta elever är härliga änglar även hemma i stan ♥ !)

I fredags var det så vårigt sommarväder att jag inte ångrade att jag lovat eleverna en liten utomhusaktivitet. Ett lagom sätt att bli av med den värsta rastlösheten en fredag eftermiddag. Med ett tre timmars historia-block.... Nu fick eleverna lov att visa mig runt i det historiska Osby. Jag fick flera spontana guider. Jag fick se och höra om järnvägen, svart granit, Fort Swanson (ett riktigt litet High Chaparal mitt i Osby), marknaden.... och självfallet det som gjort Osby världsberömt: BRIO! Och celibriteterna som skapat ära och berömmelse: Paul Tilly och Kicki Danielsson!

Jag hade kaxat mig och frågat vad man kunde visa för en Kristianstadbo i denna "hålan". Det sistnämnda fick jag äta upp. Och jag medgav när vi kom tillbaka att jag var mäkta imponerad av Osby och att det inte alls var en "håla". De små snapphanarna till lokalpatrioter fick ett ödmjukt och uppriktigt FÖRLÅT! Vi fattade dessutom ett evigt gällande beslut att det uttalas Osby (som i ost) och inte Osby (som i os)!

Idag tog jag bussen hem. Åkte tvärs över Göinge. Passerade Knislinge. Blixtlåsfabriken. Strumpfabriken. Medeltidskyrkan med coola kalkade takmålningar (S:t Göran & Draken är riktigt metal!). Tänk att man vuxit upp här. Gått på Snapphaneskolan. Det gick snabbt att passera. Med bussen. Kanske inte med uppväxten? Snart ska man hit igen. Steve har fixat biljetter till Mikael Wiehe i Knislinge Folkets Park om en månad (då ska mamma Lena minsann tillbaka till Knislinge). Och i augusti kommer U.D.O. och Nationalteatern till Helgeåfestivalen!

Byhålor kan vara svåra att ta sig ur. Imorgon bär det av till Stockholm....

1 kommentar:

Anonym sa...

På min ära! Kommer Nationalteatern! D måste jag lösgöras. Mikael Wiehe blir det nog sämre med då dottern fyller år samma dag. Fast hon gillar ju "Det här är ditt land". Den lyssnar vi på till leda i bilen.