tisdag 24 januari 2012

Piri-piri - en röd liten dokusåpa


Tisdag morgon i januari. En frusen liten pojke åker buss ner mot Söderslätt. Kallt. Vitt. Vintrigt. Vackert. Soligt. Vill slänga mig i snön och bara sola! ♥

Dax att skrubba golv och lyssna på psalmer (bättre än såp-opera, hoho). Rena rama Raskens. Det slår mig att jag aldrig sett någon karl krypa på knä och skura golv. Varken på TV eller i verkligheten. Bara Lina i Emil och såna. Jag är fan i mig en feministisk avantgardist! Skur-Hinke Bergegren?!

Planerar att göra en rejäl laddning köttfärssås när jag kommer hem. En snabbrunda på Hemköp Värnhem slutar i: två gula lökar, en röd paprika, färsk piri-piri, två nävar skogschampinjoner, stark chilisås och ett kilo spaghetti. Köper köttfärs, grädde, krossade tomater och nåt tabasco-mässigt när jag kommer hem till Netto in da Ghetto. Färsk vitlök har jag hemma. Och cayenne. Riven ost som topping. Detta ska nog hetta upp i vinterkylan!

Det gör det! Mycket grädde lenar upp perfekt när man har mycket heta grejer i!

Fjolligt att tvätta händerna med tvål när man lagat mat. Men lika bra när man handskats med piri-piri. Förr eller senare gnuggar man ögonen eller går på toaletten.... den skulle bli lika liten och röd som en.... piri-piri! Jag är redan liten och röd som jag är!

Musikalisk TV-afton till maten! Missa inte kvällens historialektioner! Då kommer major Björklund och tar er!

21.30: Hitlåtens historia: Kim Wilde - Kids in America (PUNK!)

22.45: Hårdrockens historia. I kvällens avsnitt följer vi Iron Maiden, Motörhead, Saxon, Def Leppard och många andra band. (PUNK!)

Inga kommentarer: