torsdag 8 december 2011

Thai-matporr med happy ending (The Times they are a-changing)












I beg you pardon! You fuckin' promised me a Rose Garden!

Visst blev det asiatisk buffé (med nordiska inslag) med SteveRose Garden i Kristianstad idag! Det började med ryggbiff och slutade med friterad banan och kaffe! Däremellan bl.a. sushi!

Aftonen fortsatte i musikdokumentärernas tecken! Med ett rejält nedslag de gyllene åren 1963-1972! Festival från Newport Folk Festival med folkmusik av olika slag och hudfärg och kometer som Bob Dylan, Johnny Cash, Donovan, Pete Seeger, Judy Collins, Howlin' Wolf och Peter Paul & Mary! Och Joan Baez! Det föll sig naturligt att fortsätta med en underbar dokumentär om denna underbara kvinna: How Sweet the Sound!

Efter detta blev det Bird on a Wire med och om Leonard Cohen! Det utspelar sig mitt födelseår 1972, då denne gudomlige kanadick var i ungefär min ålder (just därför känns det betryggande att veta att gubben fortfarande är i gång)! På frågan om hans sånger var politiska gav han efter någon sekunds betänketid svaret: "Ensamhet är ett politiskt val. Det innebär att inte organisera sig för något annat. Sånger om ensamhet är politiska val." Leonard Cohen är nog en klok man! Detta var som sagt det magiska året 1972, långt innan han gick i buddhist-kloster! Men sånger om ensamhet är väl ändock självvalda?! Som en parantes, eller par-antites (där fick jag väl till det?!) har jag faktiskt tänkt väldigt nyligen att om jag skrivit sånger skulle nog nästan alla handla om ensamhet.... fast jag helst njuter av livets goda med härliga vänner som Steve bland buddhistiska statyetter på en asiatisk restaurang! Vi hann även med lite obligatorisk Hoola Bandoola från det förtrollade året 1972!

AC! Min vän Peters väns spanska vänninna (eller hur det var) hade ställt frågan varför vi svenskar tvunget måste lägga upp bilder på maten vi ska äta på Facebook! Då jag kände mig träffad gav jag svaret: Mat är konst! Annars är det inte mat! Dessutom är matbilder porr! Och därför delikat att se de upphetsade och drägglande reaktionerna! DC!

Och här får ni lite vän musik! Frossa och njut! (TACK igen, STEVE!!!)

Peter Paul & Mary - The Times They Are A-Changing

Inga kommentarer: