fredag 18 november 2011

Tacos & fredagsmys (interludium)



Ledig dag. Somnade väldigt sent inatt. Vaknade i förmiddags av att de ringde från jobbet och sa att det blir ledig dag på måndag också. "Långhelg" med andra ord. Eller vad man ska säga. Lyssnade på Beethovens nionde symfoni ett par gånger och läste i Flamman, Internationalen och Dagens ETC i sängen. Konstaterar att Stefan Sundström "levererar" som kröniker (trots att han, liksom jag, i veckans krönika avskyr just det verbet). Somnar till igen. Och vaknar när det verkligen är dax att stiga upp....

Netto, Willys Hemma och Domus. På jakt efter billigast möjliga attiraljer till tacos. Skäms och rodnar bokstavligt i affären. För att jag är som ännu en programmerad robot som "måste" ha tacos till "fredagsmys". Urskuldar mig med att jag faktiskt blev grymt sugen på tacos klockan nio i tisdags förmiddag. Och har haft tvångstankar sen dess....

Diskar upp i köket och fixar till mina tacos. Med jalapeños (tillsammans med kaffe helgens drog), het tacosås, cheddarost, gräddfil, lök, vitlök, paprika och spenat(!). Till tonerna av Paul Simon. Blir klar innan tvåan visar en dokumentär om Stieg Larsson. Vars Millenium-böcker jag totalsågat här i bloggen ("Män som hatar klyschor") men som är ytterst intressant som journalist (appropå Internationalen). En person vars liv är som upplagt för en film. Som slutar idag efter hans död med Sverigedemokraterna i riksdagen, massakern på Utøya, extremhöger på (bokstavlig) frammarsch i hela Europa och Millenium-böckerna sålda i tiotals miljoner i hundra länder och filmad även i påkostad Hollywood-version....

Utøya. Tjugoåriga Siri Marie Seim Sönstelie var en av de som överlevde. Hon var med i kvällens Skavlan. Det var jobbigt att lyssna på. Hon berättade att hon ofta hade dåligt samvete för att hon levde. Och vad svarar man? Men så sa hon de där orden: "Alla har sitt att kämpa med." Och samvetskvalen jag själv fått lindrades lite. Och det är ju så sant. Man måste inte tiga och lida för att andra har det värre på ett annat sätt....

Riz Khan från Al Jazeera English pratade om media och sociala medier: "TV:n är död. Folk vill interagera." Skönt ändå att veta. Jag är likadan. När jag ser, hör och läser saker vill jag skriva och diskutera. Som jag gör här ocn nu. Sannolikt till ingen nytta. Jag räknar inte med att någon alls lägger märke till detta blogginlägg. I synnerhet när jag inte ens publicerar det på Facebook (skåda sociala medias makt!)....

Marit Larsen var en söt tjej med söt pop. Sen var både Skavlan och TV-kvällen slut. Sätter på senaste Saxon (Call to arms) och dagboksbloggar lite istället. Utbildningshelg med VänsterpartietKvarnby Folkhögskola i Malmö i helgen. Och tidigt i säng....

Hur vill jag summera fredagen då? Som ett interludium mellan två trevliga dagar i Malmö (Monster Magnet och Vänster-helgen)? Och om vi börjar räkna: Tacos! Fredagsmys! Stieg Larsson! Skavlan! .... Jag är nog inte så himla alternativ och farlig ändå....!

Inga kommentarer: