måndag 7 november 2011

Möte i Monsunen


"-Jag blev held up i Kina, jag blev rånad i Shanghai
Jag har suttit hos pirater uti pant
Men jag gifte mig med dottern till mördaren Fu Wai
Sade Fritiof, det är hemskt men det är sant

-Och med kinesiskans hjälp kom jag sen till Singapore
Utan pass och pengar står jag på ett torg
När en man i guldgaloner plötsligt fram emot mig går
Sveriges konsul, kapten Fredrik Adelborg"


Jag inventerade faktiskt en gammal galen reseskildring av en viss Fredrik Adelborg från 1930-talet på jobbet idag. Långt i fjärran land (reseskildringen alltså). Självfallet fick man mäster Taubes monumentala Möte i Monsunen i skallen (Hej på dej, Evert!!!)

Och på bussen hem blev jag tvungen att läsa Möte i monsunen. 5 äventyr med Åke Jävel av Lars Sjunnesson som skulle lämnas idag. Skepp ohoj! Taubes anda hängde kvar, dock lite uppdaterad (närmare bestämt till utgivningsåret 2010):

"Det var en ganska knullad dag då allt kunde hända... Någon bombade regeringen och riksdagen åt helvete. Snuten hämnades genom att bomba bort förstäderna med
B-52:or. Men Åke Jävel befann sig redan i säkerhet i Blackeberg.
-Nej det är Blackburg!"


"Bankerna har tillverkat falska värdepapper som inte går att sälja. När det upptäcks spränger de sina kontor i luften.
Det moln av miljöfarligt avfall som slungas ut i luften gör att Försvarets Radioanstalts avlyssningsanordning kollapsar.
Tusentals missiler skickas då ut mot slumpmässiga mål.
Ett av dem är City-Mormor.
-Där gick City-Mormor åt helvete!"


Så fick ni ett par lagom knullade boktips att mysa med i höst! Om ni väljer Sjunnessons seriealbum eller konsul-kapten Adelborgs gamla äventyrarbok kan ju inte jag bestämma! Kanske båda?!

Inga kommentarer: