fredag 11 november 2011

Kiss och bajs (om vanvård och ett inkontinent skitsystem)


"Carema väger de äldres blöjor. De vill veta om blöjan är helt full innan de byter för att spara pengar. Blöjor är dyra.
Medan mormor och morfar får sitta nedblötta av sitt eget kiss har vinsten från verksamheten, enligt Dagens Nyheter, ökat från 88 miljoner kronor 2005 till 624 miljoner kronor 2009."


Jag och Steve satt och kollade på första säsongen av Starke man efter Kristallnattenmanifestationen i förrgår. I ett av avsnitten skulle kommunpamparna fatta beslut om blöjorna på en offentlig inrättning. De billigaste eller de med bäst sugförmåga? Självfallet skulle största möjliga merkostnad undvikas.

Starke man är hittepå. Men kommuners och landstings "budgetansvar" är skrämmande verklighet. Jag tycker att det är överflödigt att yttra mig om privata vinster och skattepengar (bidrag!) till skattesmitare i skatteparadis. Sådan är kapitalismen. Den befinner sig inte i kiss och bajsåldern. Den är dement, inkontinent och döende. Ett skitsystem. Jag förordar passiv dödshjälp som det mest humana. Ta bort de hopplösa och dyra livsuppehållande medicinerna. Både till privat vård, omsorg, skola och till bankerna.

Men minst lika farligt är "budgettaket". Det innebär en förnedrande vanvård, både symboliskt och bokstavligt. Och där är sossarna låsta. Som i Starke man. Och jag hoppas verkligen inte att Vänsterpartiet hamnar i samma fälla när det vankas val igen. "Budgetslaveri" är en ytterst oansvarig hantering av humankapital. Det vill säga levande och kännande människor! Som du! Som jag! Som din mormor eller morfar! Som dina barn!

Girighet uselt motiv för vård


Carema väger kissblöjor i sparsyfte


Vi vill inte göda privata profitörer

Inga kommentarer: