torsdag 24 november 2011

Falafel nr. 1 - en kulturell och intellektuell post-tayloristisk odyssé


Kristianstads stadsbibliotek, Regionmuseet i Kristianstad, ABF-huset i Malmö... har jag inte haft en fantastiskt kulturell, intellektuell och kunskapstörstande odyssé denna torsdag?

På Regionmuseet besökte jag faktarummet Minnesluckan i min kartläggning av livsmedelshistoria kring Kristianstad. Jag kikade även på Minnesluckans Per Åhlin-utställning och konsthallen i museets fantastiska idrottsutställning. Dessa återkommer jag till.

På ABF-cirkeln fortsatte vi med Mikael Nybergs bok Kapitalet.se. Det hela inleddes dock med att cirkelledaren David läste upp ett par relevanta artiklar från LO-tidningen. Plockarna i Arla Foods har något som heter P2V (pick to voice). Det är en slags röststyrd styrning av arbetet och arbetarna. En "digital taylorism" där dataprogrammen tar över mänsklig kommunikation under arbetsprocessen. Det är dock ytterst röstkänsligt och den som svarar datarösten får inte vara hes (vilket är svårt då de jobbar i nästan minusgrader). Då varje arbetare har en indirekt GPS på sig är även övervakningen total.

En LO-rapport visar på hur utarmande jobb ökar i alla LO-yrken (kassörskor, chaufförer, industriarbetare etc.). 58% av LO-kvinnorna har upprepande arbeten. LO-kvinnorna är även underst på arbetsmiljöstegen. Det har alltid funnits mest taylorism ("rationell" maktlöshet inför arbetsprocessen för arbetarna enligt en löpande band-princip) inom kvinnodominerade yrken. Själsdödande arbeten dödar även kroppar. Genom självmord och hjärt- och kärlsjukdomar. "Postindustriellt samhälle". Pyttsan. LO-utredarna har alldeles rätt i att man måste lyfta fram arbetets innehåll och arbetarnas inflytande.

Flera av cirkeldeltagarna hade själva erfarenheter som plockare, kassörskor o.s.v. och kunde bekräfta artiklarna. För övrigt anser jag att det är förbannat förlösande och trevligt med studiecirklar med idel vänsterradikala ungdomar (fast de ser väl mig som en reformistisk gubbe).

På biblan lämnade jag Magnus Utviks CD-bok Med Stalin som gud och lånade serietecknargeniet Joakim Lindengrens a-lagar-album Ett anstötligt liv. Den sistnämnda ska jag sätta mig på bänken med nu. Lägga mig i sängen menar jag.

Det viktigaste jag gjorde på biblan var dock att skriva ut min biljett till Black Sabbath i Malmö! Att preperera sig med en falafel på Möllan innan studiecirkeln var ett måste för tankeverksamheten! \m/

Inga kommentarer: