söndag 9 oktober 2011

Söndag, slöa söndag! (Tonfiskbiffar, Guilliotiner, Regnskogar och lite Poesi)



Söndag, slöa söndag! Nu börjar jag komma i riktig dygnsbalans igen efter Sweden Rock-båten (som jag återkommer till)! Då kan en engarerande TV-kväll vara bra till hands! Slö menar jag!

Men först fortsatte jag med Jan Guillous nya Brobyggarna som ljudbok. Förflyttade mig till Dresden, Hardangervidda och Tanganyikasjön. Lagom brobyggen! Vet inte varför jag är så såld på allt som Janne Guilliotin skriver. Men lovar att det inte har med hans knubbiga underarmar att göra. Jag fick det till bok nummer 30 av honom som jag sätter tänderna, händerna eller öronen i. Men bäst är han som krönikör!

När jag såg Babel om Tomas Tranströmer fick jag intrycket av att det kanske inte är något dumt val av litteraturpristagare ändå. Jag tycker om poesi med mycket oförutsägbar melodi och obskyra men vackra metaforer. Jag måste kolla upp hans dikter mer. Jag halkar mer och mer in på denna typen av poesi. Kanske för att jag helt enkelt inte orkar med den prosaiska verkligheten i längden?

Människans planet handlade om livet i regnskogen. Återigen (vilket väl också syftet med den fantastiska men realistiska serien är) förbluffades man av människans anpassningsförmåga till sin omgivning. Jag skulle aldrig klättra upp 40 meter i ett träd och plocka honung från stickande vildbin för att min fru
kände ett sötsug. Så försoffade är vi svenska män anno 2011! Infödingarna jagade vrålapa och goliatspindel i regnskogen som de åt. Jag skar upp en skiva Boxholms kryddost med spiskummin och nejlika till kaffet istället...!

"Det är fler som blir nertryckta i Idol än som blir uppmuntrade" sa Tove Styrke hos mys-masen Moraeus. Han svarade att han själv inte mådde bra när han såg hennes förnedring där. Det kändes skönt att höra!

Starke man kändes mer dagspolitiskt intressant än partiledardebatten mellan de sex borgerliga partierna. Det var betydligt roligare i alla fall! Men jag gav debatten en chans. Invandrarna ska min själ inte komma hit om de inte har jobb med sig! Och Majorn vill väl bli poppis hos arbetarungdomar som slipper "tvingas" till högskolebehörighet? Sätt dem som lärlingar hos en halvseriös företagare istället som läxar upp dem med en och annan örfil istället för lön! Det mår de bra av! Det måste bli slut på daltandet!

Hur blir det med matporren då? Jag bidrog till LCHF-terrorismen och Jordens undergång genom att ha blomkål och broccoli till maten istället för potatis! Tonfiskbiffar till detta (burktonfisk, ägg, hotta kryddor, färskost)! Jag tackar min systerson Simon för inspiration!

Som avslutning på söndagen och veckan funderar jag på en liten midnattspromenad på fältet med Wolves In The Throne Rooms nya och (självfallet) sagolikt naturromantiska Celestial Lineage i öronen! Så länge jag har dem kvar! Imorgon ska jag till Malmö och få en gratis provklippning av Jenna!!!

Inga kommentarer: