fredag 21 oktober 2011

Epigram för Kapitalet



Hämtade ut mitt bokpaket på Näsby Konditori. Kapitalet.se av Mikael Nyberg. Om den, trots sitt pocketformat, är tung så lättas den upp av tecknade illustrationer av Mikaels brorsa Robert.

Smet in på Gamlegårdens bibliotek vägg i vägg med konditoriet. Hittade av en slump Tomas Tranströmer - Samlade dikter 1945-1996 i bokhyllan. Den följde med mig hem.

Jag slog upp diktboken när jag gick. Följande lilla sak öppnades för mig:

Epigram

Kapitalets byggnader, mördarbinas kupor, honung för de få.
Där tjänar han. Men i en mörk tunnel vecklade han ut sina vingar
och flög när ingen såg. Han måste leva om sitt liv.


Kapitalet var det. Tranströmers universum tycks flöda av mjölk och honung. Jag flyter med. Flyger med. Med vispgrädde i kaffet.

Inga kommentarer: