måndag 17 oktober 2011

6-8 tårtor om dagen


Läser en intressant intervju med Carl Johan De Geer i Nya Upplagan. Han är aktuell med sin nya bok Tårtan, 70-talet och jag. Låter inte lite spännande! När jag såg att Tårtan, Doktor Krall och Privatdetektiven Kant släppts i en DVD-box var jag bara tvungen att lägga den i min filmlista!

Följande citat av De Geer tycker jag säger ofantligt mycket om ofantligt mycket:

På ett sätt ser jag grunden till dagens högersväng i en annons från 70-talet. Man uppmanade folk att äta 6-8 brödskivor om dagen och skrev att Socialstyrelsen ville detta. Folk trodde att staten ville kontrollera vad de åt, och blev rädda att Sverige började bli som Östtyskland. I själva verket var det bageriernas PR-organ som stod bakom annonsen, men det där missförståndet hängde kvar. Jag tror att det var ett frö till dagens privatiseringar och högerpolitik. Det ironiska är att idag är Sverige mer likt Östtyskland än någonsin, med avlyssning och lagring av sms och e-mail och allt vad det är. Men det är en högerregering som skapat det, inte tvärtom!

Inga kommentarer: