fredag 23 september 2011

Höstdagjämning - tungt vemod och fredagsmys


Klockan 09.04 inföll höstdagjämningen. Årstidernas växlingar är alltid värda att fira. Och det är ingen historisk tillfällighet att "kristna" högtider som jul infaller vid de olika "jämningarna". Den tjusiga (eller tjuriga, hoho) bilden ovan har följande intressanta Wikipedia-text:

"Relief i Persepolis - en symbol för den persiska Nowruz - vid dagjämningen är kraften hos en evigt stridande tjur (som personifierar jorden) och ett lejon (som personifierar solen) jämlika."

Nowruz är i och för sig vårdagjämningen (ingen tillfällighet att det persiska och kurdiska nyåret infaller då). Men jämning som jämning. Jämt ska vara jämt. Jämt. Lite skillnad på klockslaget bara.

Hur ska Höstens ankomst firas då? Tja, jag känner mig hyfsat höstig med svart kaffe och vemodig musik från kalla nord. Jag börjar med Melissa Horns nya. Jag har inte lyssnat på henne tidigare, däremot på (verkligt jämriga och eländiga) mamma Maritza. Men Melissas Innan jag kände dig låter inte alls dum. Riktigt höstig. Den allra bästa låten heter passande nog Det känns ännu sämre nu....
Det bästa doom metal-bandet från kalla nord, Isole, har äntligen, äntligen släppt en ny låt: The Lake. Synnerligen lovande. Lyssna och njut. Låt er uppfyllas av tungt, tungt höstligt vemod. Den högsta formen av fredagsmys.

Isole - The Lake

2 kommentarer:

Erik M sa...

Gratulerar till en fin blogg...

Caligula sa...

Åh, tack! Hoppas att du haft en fin fredag denna första höstdag! :-)