måndag 15 augusti 2011

Summer of Love 2011 - Superfestivalen i Tattardalen


Festivalen i Tattardalen var helt fantastiskt! När man väl hittade ner i den lilla dalsänkan bakom buskarna vid Kirsebergs kyrka! Det kändes som att var och en som satt bredvid en på gräsmattan var en hemlig talang som gick upp och framförde mästerverk på scenen! Gjord av ett litet partytält! Solen sken och Vänsterpartiet hade bokbord! Äntligen fick jag en V-pin som pryder min skjorta! Jag plockade även på mig rikligt med V-litteratur och köpte tre av Jan Hammarlunds bästa skivor till min mamma! Olofströmsveckan är räddad!

Solen kämpade bra och vi behövde inte avsluta med en akustisk show i det största partytältet för regnets skull! Var och en av artisterna fick en kvart på sig och inga artistmässiga hierarkier existerade! Istället såg och märkte man hur de olika artisterna blev betagna av varandras framträdanden och byggde på nya kontaktnät och ny vänskap! Country och visa dominerade musikaliskt, men även poesin och fakiren (som åt jäst, drack folköl och fick kroppshår bortdraget medelst plåster) var enastående! Måste verkligen slå ett slag för Rag-and-Bone och Old Lost John som framförde folkrock i världsklass med ståbas, banjo och fiol! Men samtliga namn på affischen måste kollas upp!

Gränserna mellan besökare, artist och arrangör existerade inte! Alla hjälptes åt och hatten gick runt för frivillig entré!

Malmö-Maestro Kristian von Svensson ska ha en stor eloge för initiativet liksom alla underbara artister! Inte minst "långväga" Jan Hammarlund som avslutade med Täfteå! Om vad han anser vara Världens bästa festival! Hoppas i mitt skånska hjärta att den fått konkurrens nu! Ty nästa sommar är det förhoppningsvis dax igen!

Inga kommentarer: