fredag 12 augusti 2011

Manschauvinist - javisst!





"När man, efter 40 år i Jämmerdalen, plötsligt konfronteras med begreppet manschauvinist... så... ställer man sig lite konfunderad.... När jag först konfontrerades med begreppet visste jag inte vad det var. Jag fick för mig att det var nån sorts präst. Kanske en hjälppräst tänkte jag, men det var det inte. Det var en kalvinist jag tänkte på. Nej. Det var jag. Chauvinist. Chauvin."

Jag lyssnade på Cornelis Live Montmartre Köpenhamn och försnacket till Polaren Pär vid morgonstädningen (En manschauvinists dilemma) innan jag begav mig till stan för att svettas rejält på gymmet med grabbarna: Steve & Anton!

Och svettades gjorde vi! Först 25 minuters hård löpning på bandet! Följt av styrketräning! Jag gjorde ett kap i duschen efteråt där vi a capella sjöng Triads odödliga och olidliga Tänd ett ljus och andra julvisor! Med mig hem fick jag nämligen en nästan orörd kvarglömd flaska Euroshoppers Duschcreme!

Som sig bör blev det stamhaket Fantasi efteråt! Anton fyllde på energibehovet med en bakad potatis, Steve med en kycklingsallad medan jag själv testade en ost och skinksallad med sweet chili-sås! Mycket gott och frisksportigt!

Jag hängde med Steve till hans vindsvåning Helvete på fortsatt kaffe! Först såg vi ett bildspel med bilderna på hans dator vilket var kul! Ännu roligare var det att se Steves nyfilmade filmer från vår naturpromenad på Linnérundan och lördagens bad i Vånga (där jag själv inte var med utan havsbadade från klippor i Karlskrona med Andreas)!

Efter att ha avnjutit Steves systrar i bikini blev det ännu mer brudar i bikini! Inte sällan topless! Som sköts till döds i diverse pooler i San Fransisco: vi fortsatte gårdagens påbörjade Clintan-tema med Dirty Harry II - Magnum Force! Här snackar vi renodlad och obesudlad manschauvinism! Damerna ifråga är till 100% sexobjekt! Fikusar är minst sagt misstänkliggjorda! Man märker skillnaderna i tidsandan på det glada 70-talet ändå! Liksom man märker klasskillnaderna på den tidens realistiska (i upplevelsen) actionfilmer och vår tids barnsligt gjorda skräp där "effekterna" tar udden ur just upplevelsen!

Dagens visa med gitarr framfört av Steve var Bernt Stafs ljuvligt 70-taliga Almarnas dans (Svarta tupp)! Vi hann med lite obligatorisk Afzelius/Wiehe med deras gemensamma framförande av Som en duva 1986! Mer finstämt och samspelt finns inte!

Tack grabbar för en trevlig torsdag! Garanterat brudfri!

Inga kommentarer: