tisdag 2 augusti 2011

Livscoach


Magda hade hört en samtal mellan två ungdomar på Helsingborgsfestivalen. Som nyligen tagit studenten. Den ena tjejen ville flytta till Stockholm för att bli livscoach. Magda undrade, och bloggade, i sitt stilla sinne:

"Jag kunde inte låta bli att vända mig om. Jodå. Det var nyliga studenten som sa det. Livscoach. Okej för Dalai lama. Jag kan köpa att en del tar vägledning från honom. Eller sina föräldrar. Eller någon annan med ett visst mått av livserfarenhet. Och jag är verkligen ingen åldersfascist, men... vem ska en 19-åring livscoacha? Arbetslösa medelåldringar som behöver hitta en ny väg i livet? Frånskilda singelpappor med sorg i hjärtat? Deprimerade och sönderstressade undersköterskor och IT-konsulter? Änkor och faderlösa?"

Jag höll med henne. Och svarade att jag aldrig skulle kunna tänka mig en livscoach som var äldre än 9 år!

Jag minns ett Debatt-avsnitt för ett tag sen där det var två Fas 3-are som nyss varit med i en utomordentligt bra Janne J-dokumentär om Fas 3. Nån jobbcoach var med i panelen, men Fas 3-killen sa som det var att allt sånt bara är kosmetika: "bära slips på anställningsintervju" o.s.v. Och att nästan alla jobbcoacher själva är f.d. arbetslösa. Jag kände igen mig i exakt allt han sa eftersom jag själv gjort samma "resa": utstämpling, Folkuniversitetet, Fas 3, inte kunna fortbilda mig för regelverkets skull...

Folkuniversitetet fick vi lära oss att det inte är bra att komma full på en anställningsintervju (oj då!), att "arbete inte är en rättighet" (trots att just denna rätt är stadfäst i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna), vi fick lära oss att komma i tid eller hamna i skamvrån av coacher med betydligt mindre arbetetslivserfarenhet än vi, vi fick ständiga besök av diverse bemanningsföretag (som borde förbjudas av arbetsrättsliga skäl)...

Och vad fan vet en "livscoach" om precis alla människors behov? Tacka vet jag riktiga VÄNNER! Och ofördärvade BARN!

För övrigt hoppas jag att Ni fortsätter att läsa min blogg och se mig som Er ledstjärna och vägvisare i livets alla frågor! Stora som små!

livets bok - reports from the flipside

Inga kommentarer: