onsdag 10 augusti 2011

Dirty Steve!



Ibland kan det löna sig ordentligt att leta efter en billig bukett broccoli! Denna jakt förde mig ända till Willys Hemma! Där jag av en händelse sprang på Steve! Därmed fick jag både en (mestadels) solig timmes promenad och en trevlig eftermiddag/kväll!

Jag avböjde en glass, men bjöds istället på blandade bär med mjölk till kaffet! Smaskigt! Och självfallet blev det några DVD:er i fåtöljen!

Vi började med lite gammal Magnus Betnér och fortsatte med en verklig klassiker: första Dirty Harry! Clintan är en riktig 1970-tals-cowboy och tusen gånger hårdare än dagens London-snutar som skjuter folk i slummen med dum-dum-kulor! Här är det skarpa skott utan pardon! Att Dirty Harry dessutom är bildlik Steve med solbrillor och vågigt hår gör knappast saken mindre cool! Imorgon vankas tvåan!

Detta är stora Hoola Bandoola-sommaren för mig och Steve! Efter filmen plockade sistnämnde fram gitarren och bjöd på ett underbart framförande av Danslåt för yttrandefriheten! Vars ackord han lärt sig klockrent! Inte från nerskrivna ackord utan genom att studera gitarrspelet från ett YouTube-klipp med Hoola och Södra Bergens Balalajkor! Alldeles, alldeles fantastiskt! Det blev självfallet fortsatt Afzelius/Wiehe med Olympiska nätter-DVD:n och det bandlösa framförandet på Christinehof 1986! Otroligt vackert samspel med både gitarrer och stämmor! Och mellansnacket med det hjärtliga gnabbet sinsemellan! Frågan är dock om inte de insprängda intervjuerna är bäst! Långa djuplodande utläggningar med cigarett i näven och munnen full av mat!

Det hade börjat både regna och åska när vi såg på film! Vilket ökade mysfaktorn! "Ovädret" fortsatte när jag gick hem! Men en rask promenad på 45 minuter i åska, regn och rusk är enbart härligt när man valt att inviga skinnrocken jag köpt av Jeppe! Det var dock skönt att slänga av mig de blöta paltorna när jag kom hem och börja laga varm och het mat i enbart kalsingarna! Till tonerna av Bernt Staf som vi började lyssna på hos Steve! Detta skriver jag torr, mätt och belåten till en kaffe med vispgrädde medan jag lyssnar på Cornelis live Montmartre Köpenhamn som jag lånade hem av Dirty Steve! Tammefan!

Inga kommentarer: