onsdag 20 juli 2011

Familjelycka - en jävla hippies bekännelse (Till Melanie)












Kaninungarna är SÅ söta! Kycklingarna är SÅ söta! De besökande barna som glada, nyfikna och spontana springer fram till en och frågar saker om allt möjligt är SÅ söta! Och SOM djurmammorna idylliskt tar hand om sina ungar! Som matriarkala mormoner! Familjelycka!

Är jag en reaktionär kärnfamiljstaliban? Närå! Är jag en blödig djurälskare? Hmm... Jag hittade en död fågelunge när jag klippte gräset idag. Istället för att splattra den i gräsklipparen tog jag den vördnasfullt i stjärtfjädrarna och kastade den i en högtidlig lobb i vildmarken bak komposten. Men när jag vattnade krukväxterna och sopade bort döda flugor från fönsterkarmen idag hittade jag den största och äckligaste monsterfluga jag sett. Jag visade ingen pardon. Jag klämde ihjäl den slöe fan mot fönstret med skaftet på borsten. Därefter hamnade den i komposthinken. Huruvida den var ordentligt avrättad eller låg och plågades ropande efter mor och Flugornas Herre brydde mig föga.

Kycklingarna var SÅ söta! För att döva sötsuget blev det kycklinggryta när jag kom hem! Med vitlöksbaguette! Medan jag tittade på Fredrik Lindströms Vad är en människa? på SVT Play. Avsnittet med Åsa Nilsonne där frågorna om Känsla vs Förnuft restes. "Eviga" frågor som jag kan försäkra att jag återkommer till. Men i "kapitlet" om fobier jämförde Lindström en liten mus med en orm. Menade på att med ett däggdjur kan man åtminstone få känslomässig kontakt. Jag tror att det är lätt för en människa att tycka om en varm, mjuk, luden liden vid kanin. Med uppmärksamt pejlande öron och nos. Och stora ögon som tittar på en. Jag visar alltid de besökande barnen djurungarna. Och dessa "oskäliga" djurs små ungar får säkert som Amen i kyrkan även de besökande vuxnas hjärtan att smälta. Jag är övertygad om att de mer eller mindre medvetet associerar till egna små människobarn. Lindström menade vidare att barn är spontana djurälskare. Så fick man den känslan förnuftigt bekräftad!

Men vad ÄR jag då? En JÄVLA HIPPIE? Tja! Jag jobbade ute i solen hela dan. På bussen hem kom regnet. Och jag satt och myste med mysigaste hippetjejen: Melanie! Vilken röst! Vilket gitarrspel! Vilken kvinna! Tam-de-dam! ♥

♥ ♥ ♥ Och hippietjejerna ÄR de mysigaste tjejerna! Peace, Love & Understanding! ♥ ♥ ♥

Some day I´ll be a farmer
Work in the land
I wish I was a farmer
To work with my hands
(Melanie Safka)

3 kommentarer:

Linda P sa...

Vad är det för gula bollar du har på maten?

Caligula sa...

Gula cocktailtomater! Vitaminchock! :-)

Linda P sa...

Det skulle jag ju förstått! :P

Jag har saknat dina inlägg. ;-)