torsdag 23 juni 2011

Vid filosofens skägg I - Filosofen i jordkällaren



"Bara" en fika på jobbet idag. Vilken slog på desto mer: nypotatis, matjesill, gräddfil med egenodlad gräslök och rödlök. Jordgubbar och vispgrädde till efterrätt. Midsommar har börjat!

Imorgon bär det av till Magda! Jag frågade vad som behövs packas med. Badbrallor? Det räckte med sovgrejer och ev. nåt drickbart. "Och skägget! Glöm förfan inte skägget." Jag svarade: "Haha, SRF-skägget hinner jag inte få tillbaka! Trots att jag satt försjunken i filosofiska böcker hela dan idag! :-P"

Och det är ack så sant. Bortsett från att jag vattnade lite pelargoner och satte ner ett gäng flaskor nygjord flädersaft i jordkällaren har jag suttit och tjuvläst. Det var midsommarväder i form av ösregn och blåst, så det passade utmärkt att fortsätta inventeringen av biblioteksmuseet. Jag har fastnat i hyllorna C och D: Religion resp. Psykologi och Filosofi. Grekiska sagor (med intressanta tolkningar) och sir James Frazers monumentala Den gyllene grenen (om religionens utveckling från magi till religion) tvingas man slita sig från. Som barnet från livmodern. Så hamnar man i nästa spännande hylla... Det kommer att gå fortare att gå igenom hundra romaner än två böcker härifrån.... Sommaren är räddad!

(Som bonus i midsommartid får ni en riktigt sexig närbild på lantarbetarna i Skurups läckra fana! Dräggla lugnt!)

Inga kommentarer: