torsdag 16 juni 2011

Utan regler och växlar - en sommarrysare!

Solen skiner över en mysig liten sjö i norra Skåne. Och man bara sitter där och sitter och låter tiden flyta förbi. I en stillastående tågvagn. Kan det bli mer sommar? Det är bara en öl som saknas!

Och nu är man beredd på att även bli utan öl i Metaltown i helgen. Banverket är på väg med bil och beräknas anlända om 40-45 minuter.... Man har redan suttit där i över en halvtimme. Klockan tickar. Bolaget stänger om en dryg timme....

Växelfel heter det först. Som alltid när det inte är signalfel. Men en växel är helt av! Typiskt SJ säger alla av ren reflex. Men inte jag. Jag drar högre växlar. Jag säger Typiskt avregleringen! För så måste det ju vara. När järnvägen blev av med regleringen blev de självfallet även av med växlarna. Dessa tillhör ju också järnvägen. Det säger ju all sund logik!

Men Systembolaget är inte avreglerat. Och stänger därmed punkt 18.00. Till slut har Banverket Repair Man fixat biffen och tåget börjar gå. Bokstavligt som på räls. Vi passerar Sösdala. Klockan klickar fortare i mobilen där batteriet håller på att dö... Ska jag hoppa av i Hässleholm istället för Kristianstad bara för att hinna köpa festivalöl? Äh, detta ska gå! Håller de kursen nu har jag en kvart på mig när jag hoppar av i Kristianstad! Men i Karpalund börjar tåget sakta ner. Och just där brukar det stanna och stå stilla mitt bland potatisåkrarna... Men till slut ser man Kristianstads silhuetter. Passerar Allöverket. Rullar så sakta in på stationen....

Och jag hinner till bolaget 17.47! Fyller bärkorgen med 12 Smålands. Festivalölen är räddad!!!!!

Martin, Martin, gamle vän... Vad sänder du egentligen för signaler? Ääääh!!! Nu ska vi inte dra för stora växlar! Bara koppla av! Som omväxling!!!!!

Inga kommentarer: