onsdag 22 juni 2011

En fasligt solig svältblogg





En härligt solig dag! Lyckan smekte mig i ansiktet redan när jag gick den sista biten till jobbet! Och jag hade förmånen att jobba ute med en trevlig kvinnlig praktikant nästan hela dan!

Jag gjorde en massa saker för första gången. Jag påminns ständigt om vilken hopplös stabo (sk. stadsbo) jag är. Jag plockade fläder. Jag plockade värpägg. Som såg ut exakt som påskgodisägg: rosa, gröna och vita i olika storlekar! Jag bar iväg på en höna. Den hackade mig inte ens utan låg så fin och purrade, lilla pullan! Jag jagade kajor ur hönsburarna. En flög rakt i flabben på mig. Kråkor i näsan har jag haft en och annan, men aldrig en kaja på hakan! Jag tittade på de nya (nåja, typ tre veckor gamla) jättesöta kaninungarna! Och jag drack Loranga för första gången sen jag var liten tror jag!

Den lilla stunden jag var inomhus och inventerade arbetarbiblioteksmuseet fick jag en 1800-talsbok med texter av madame Helena Blavatsky i näven. Jag fastnade såklart i denna. En text om teosofi och kristendom från den teosofiska tidningen Lucifer. Ljuvligt obskyrt! Dock fanns det en gammal bokserie med "kristna" "bibeltolkningar" som var minst lika obskyr i hylla C...! Bilden ovan är dock inte från biblioteksmuseet vilket man skulle kunna tro. Fanan är från Lantarbetareförbundet i Skurup. Grymt snygg!

Sista fikan var skåningens stora orgasm: äggakaga & stegefläsk (äggkaka & stekt fläsk)! Knaprigt och rejält med lingon på! Självfallet kunde jag inte låta bli att provsmaka årets första krusbär och vinbär från buskarna!

Som lingon på fläsket anhöll jag dessutom om fyra veckors semester i augusti! Då börjar svälten på allvar....!

Hemma bar det direkt till Tivolibadet för bastu med Lolla! Vi avhandlade festivaler, politik, jobb och myndighetsbyråkrati. Som sig bör!

Hemma i lyan upptäcker jag oväntat att jag fått in pengar för reseersättning till min arbetsplats. Midsommarölen är räddad!!!!

Inga kommentarer: